Alone in the Dark



"I don't have your stone, and f**k you anyway!" - Edward Carnby




Kehittäjä(t): Eden Games & Hydravision Entertainment
Julkaisija(t): Atari & Electronic Arts (Japanissa)
Pelattu alustalla: Xbox 360

Haluatko kuulla koko arvion hyvin lyhyesti? Tämä peli on syvältä. Ostin tämän pelin joskus vuonna 2012, mutta pelin olleessaan aivan liian kamala en jaksanut mennä sitä läpi. Yritin uudelleen vuonna 2013, pääsemällä melko loppuun, kunnes peli vaati itsensä pitkittämistä ja piti lopussa alkaa tuhoamaan demoni puita, joten lopetin jälleen. Nyt, ollesani vuodessa 2014, päätin yrittää jälleen sillä halusin todella varoittaa ihmisiä tästä pelistä.

Alone in the Dark pelisarja on tunnettu siitä että se aloitti selviytymiskauhun, fakta mitä useimmat tuskin tietää. Itse sain tästä selville silloin kun tämä peli tuli, sillä itse aina olen olettanut että yksi ensimmäisimmistä selviytymiskauhu peleistä oli Resident Evil, mutta jos tätä pelisarjaa ei olisi ollut, ei myöskään olisi Resident Eviliä ja tuskimpa Silent Hilliäkään (mikä, toisaalta, voisi olla parempikin asia sillä katso mitä Resident Evilille on käynyt). En ole täten siis kovin tuttu aijempien Alone in the Dark pelien kanssa, mikä, taas toisaalta, on parempi asia sillä sydämmeni olisi murskaantunut kun olisin nähnyt kuinka pahasti tämä osa ns. "raiskasi" tämän sarjan. Ehkä jos joku viisaampi yhtiö yrittää uudelleen, sen voi viellä elättää takaisin eloon kuolleista pelisarjoista. Oliko pelissä sitten edes hyviä puolia? No on joo. Pelissä todella, todella, todella oli potenttiaalia olla mahtava peli ja kuulemman PlayStation 3 versio tästä on hyvä joten ehkä sarja ei ole aivan kuollut. Pelin PS3 versio on jopa eri nimellä, tai no periaatteessa, Alone in the Dark: Inferno. Joten jos hankit tämän pelin, ilmeisesti PS3 versio on parasta hankkia. Peli on myös Wiillä ja PS2:lla ja niissä ei ole free modea, mikä kuullostaa itseasiassa paremmalta sillä free mode tässä pelissä on vain typerää.

Tarina
Alone in the Dark alkaa siitä että heräät jonkinlaisessa hotellissa jossa sinua tähdätään aseella ja sinua ollaan tappamassa kunnes halkeamat seinässä (???) tappavat henkilön ketä sinut on tappamassa ja seuraavaksi saat selville että koko New York on pikkuhiljaa tuhoutumassa halkeamista. Menet myös peilin eteen etkä tiedä kuka olet, sillä olet saannut amneesian. Sitten joku vanhus, nimeltään Paddington, kutsuu sinua nimellä Edward ja sitten tapaat hahmon Sarah Flores, ja yhtäkkiä joku demoni kysyy missä sinun kivi on ja Edward vastaa klassisimman lauseen koko pelissä "I don't have your stone, and f**k you anyway!"



Ja vaikka peli väittää olevansa reboot, yhtäkkiä tämä peli heittää oudoimman juonikäännöksen koko pirun maailmassa: tämä on jatkoa ensimmäiselle Alone in the Darkille, mutta se ei ole mikään juonikäännös koska se tulee heti alussa. Mutta kertokaapa (eikä tästä puhuta koko pelin aikana enempää) miten tämä peli, joka liittyy vuoteen 2008, on millään jatkoa pelille joka liittyy vuoteen 1924?

Pelin tarina on niinmoista jauhoa silmille että sen sijaan että minulta tulisi kyyneleitä silmistä, minulta tulee happoa ja verta. Pelin lopussa voit myös valita hyvän ja pahan lopun väliltä, ja anna kun kerron tämän: hyvä loppu on "mitä v***ua loppu?" ja paha loppu on se loppu jolla kannattaa mennä sillä saat jopa ehkä paremman lauseen kuin minulla ei ole kiveäsi.

Ainiin, peli myös toimii Episode muodossa, vähän niinkuin Alan Wake, mutta tämän ja Alan Waken ero on se että Alan Wakessa tämä Episode muoto toimii paljon paremmin että se ei keskeytä pelituntumaa, vaan sen sijaan kun Episode loppuu Alan Wakessa ajattelet "hmm, voisinpa pitää tauon" kunnes tässä pelissä ensimmäinen Episode kestää ehkä 10 minuuttia, 15 jos tunaroit yhtä paljon kuin minä (tottakai tunaroit näppäimien takia, mutta näppäimet jää pelituntuma osioon). Toisennes Episode kestää kanssa ehkä 15-20 minuuttia (ehkä kauemmin jos tunaroit auto kohtauksessa yhtä paljon kuin minä), mikä on niin laimeeta. Pelissä kylläkin on myös niitä pidempiä Episodeja, joten ehkä se on plussan arvoista?



Pelituntuma
Jos olet lukenut jo jokaisen arvostelun tästä pelistä, tiedät kaikista yleisimmät valitukset: näppäimet ovat syvältä, kuuluisa autokohtaus pelissä on syvältä. Periaatteessa, pelissä on kolme eri näppäilymuotoa jotka kaikki sinun pitää oppia! Ensinnäkin on ensimmäisen persoonan kuvakulma josta kuvakulmasta on ainoa tapa ampua vihollisia, sitten on kolmannen persoonan kuvakulma josta joudut tekemään suurimmaksi osaksi tasohyppelyä ja heittämään tavaroita joita voit ampua ja ne räjähtää... joo; kolmantena on kun nostat jonkin tavaran tai esineen, ja siinäkin on vähäiset erot normaaliin pelin kolmannen persoonaan näpäimiin (vaikka kuvakulma on yhä sama). Se että peli ei osaa päättää mikä se on näppäimien suhteen on hämmästyttävä saavutus kaikessa sen p***a kasassa. Loppujen lopulta, niinkuin mikä tahansa peli, totut sen pelin näppäimiin, mutta se ei silti helpota tämän pelin tasohyppy kohtauksia, mikä edelleenkin on niin ihmeellistä (selviytymiskauhu ja Mario sekoitettuna?).



Peli yrittää näppäimiensä kanssa olla melkeen kuin vanhanaikainen peli, mutta sitten se yrittää samanaikaisesti olla nykyaikainen peli mutta silti se myös yrittää samanaikaisesti matkia pelin Resident Evil 4 näppäimiä, mikä itsessään on naurettavan hauskaa kuinka Resident Evil sai inspiraation Alone in the Darkista ja nyt Alone in the Dark on suorassa Resident Evil kopio suunnassa, toisaalta, vaikka vihaan RE4:n juonta, RE4 tarjoo sentään paremman tarinan kuin tämän pelin lausahduket. Se on vain liiallisen hämmästyttävää miten tämän pelin näppäimet ovat niin pahoja. Alussa oletetaan että ne on ihan okei, mutta kun sitä pelaa vähän aikaan, ei Jumalakaan sinua auta.

Sitten pelissä on mekaanina silmien räpäytys... haluatko tietää kuinka paljon sitä käytetään? Pelin alussa, lopussa ja pari kertaa pelin aikana. Ei ole yhtään mitään syytä lisätä peliin tälläistä turhuutta minkä potenttiaalia ei edes tarvita.

Toinen asia missä oli potenttiaalia pelissä oli se miten näet energia tilasi. Kun olet tarpeeksi loukkaantunut, sinulla on noin 7 minuuttia aikaa paikata haavasi laastarilla tai muuten kuolet. Jotta et muuten vaan kuole normaalisti, sinun energia tilasi näkyy sinun kropassa. Sinun täytyy suihkuttaa itseäsi ensiapu suihkeella paikkoihin joissa sinulta tulee verta (sitä on vaikea selittää). Se todella, todella oli mielestäni jopa hyvä idea, mutta tämä peli sai jopa tämän idean pilattua. Jos he olisivat vain käyttäneet tätä 7 minuutin järjestelmää tai tätä ensiapu suihketta, EHKÄ se olisi voinut olla parempi.

Enkä voi olla mainitsemati pelin hyvin, hyvin pientä inventaario tilaa. Jälleen kerran, tässä inventaario järjestelmässä oli potenttiaalia. Säilytät kaikkia sinun tavaroitasi takissa, mutta sinulle vain mahtuu pari hassua tavaraa, ja joissakin kohissa peliä sinun täytyy vain heittää kaikki menemään jotta saat mahtumaan tavarat joilla pääset eteenpäin. Esim. yhdessä kohdassa jouduin heittämään laastarit pois ja jouduin ottamaan veitsen tilalle, mutta kiitollisesti pelissä ei tavarat katoa helposti ja laastarin sai takaisin. Taskulamppusi tarttee pattereita, itse tarvitset ensiapu suihketta ja laastareita, ja ainiin, tarvitset myös joko bensaa tai alkoholia jotta voit tappaa vihollisia.

Miten tämä bensa ja alkoholi juttu toimii, on niin että kaadat luotiesi päälle joko alkoholia tai bensaa ja paukuistasi tulee... tulisia. Jälleen kerran kuullosti hyvältä idealta, mutta se että joudun jatkuvasti laittamaan bensaa ammuksieni päälle silloin kun viholliset hyökkää on enemmän kuin demonista tältä peliltä, sillä peli ei mene paussille kun menet inventorioon, tottakai voit tehdä bensa ammukset nopeammin jos laitat sen sinun favorite osioon mistä voit nopeasti ottaa tämän yhdistelmän käyttöön.



Haluan sanoa myös tämän, älä pitkitä peliä sillä että sinun on pakko pelin lopussa kerätä jotain, pelin kehittelijät.

Ei, enkä ole ohi pelituntuma kohtauksessa viellä. Autokohtaus ei voi olla mainitsemati. Eli, heti pelin alussa melkeimpä on, toisennessa Episodessa, autokohtaus jossa sinun täytyy ajaa pirun nopeasti tai kuolet siihen kun New York City on hitaasti tuhoutumassa. Ajaminen on yhtä kivuliasta kuin sähköposti osoitteen vaihtaminen Xbox 360 profiilissa. Joko teet yhtäkkiä etuperi voltin ilman syytä, menet rakennuksen läpi ilman syytä, lennät maan läpi ilman syytä, autokohtauksen lopussa lennät maan läpi ilman syytä ja kuolet ja joudut aloittamaan alusta. Tässä kyseisessä autokohtauksessa ei ole checkpointteja, tai Suomeksi tarkistuspisteitä, ja joudut aina aloittamaan alusta joko omasta syystä (koska ohjattavuus on syvältä) tai pelin syystä koska se heittää sinut seinästä läpi ilman loogista syytä. Alone in the Dark omalla pelilistalla toistaiseksi sisältää huonoimman ajamis pelituntuman, jopa huonomman kuin Watch Dogs. Itselläni meni ehkä 20 minuuttia autokohtauksessa jonka pitäisi kestää suunnilleen 3-5 minuuttia.



Visuaali
Visuaali on loistavaa (hahaa, tykkään jostakin) viellä vuoden 2008 pelille. En pääse yli siitä kuinka loistavat grafiikat on vaikka tämä peli tuli vuonna 2008, toisaalta samana vuonna tuli myös Metal Gear Solid 4. Aikoina jos toisina, tulee myös niitä kohtia missä freimi rate (kirjoitin frame tarkoituksella freimi jos joku miettii) tippuu, ja tämä peli luultavasti näyttäisi paremmalta PC:llä, tai no hyvällä PC:llä.



Usko tai älä, vaikka en yleensä tuomitse pelejä grafiikkojen perusteella, hankkisin aikoinani tämän pelin grafiikkojen perusteella, sillä tämä peli näytti niin pirun mahtavalta, vaikka video jota katoin dissasi peliä ja sen näppäimiä (jep) ja ostin sen silti ja älysin jotain... sen näppäimet on syvältä.

Ääni
Vaikka pelin ääninäyttely on samanlaista kuraa kuin Justin Bieber... okei, ehkä tuo oli hiukkasen yli... anteeksi. Kuitenkin, sen musiikki on loistavaa.

Jos aikoo hankkia tästä pelistä erikois version, siinä tulee loistava musiikki CD mukana ja se voi melkeen olla kokonaan sen arvoinen vain musiikin takia.

Loppujen Loppu

Jos todella haluat hankkia varmaan 20€ pelin visuaalisuuden ja musiikin takia, anna mennä. Mutta hei muuten arvaa mitä? Tämä peli on syvältä kaikessa muussa.... AIVAN KAIKESSA MUUSSA.

Tämän tapainen peli on merkki siitä että sinulla on potenttiaalia, mutta jos mokaat sen hetki toisensa jälkeen, et voita mitään. Tämä peli hajosi siitä että sillä oli liikaa potenttiaalia, mutta se ei osanut kuin mokata niitä.

4/10
Next PostUudempi teksti Previous PostVanhempi viesti Etusivu

0 kommenttia:

Lähetä kommentti